Media Café

Media Café on Otavamedian mediamyynnin blogi, joka kerää yhteen ajatuksiamme muun muassa sisältömarkkinoinnista, hakukoneroboteista, kohderyhmien kiinnostuksenkohteista sekä monikanavaisista mediaratkaisuista.

anna_hakukoneoptimointi_iso.jpg

Tärkein kohderyhmäsi on hakukonerobotti - huomioi nämä 6 asiaa sisältömarkkinoinnissa

18.10.2016
Löydettävyys on sisältömarkkinoinnissa elinehto. Sen vuoksi hakukonerobotista on tullut tärkein lukijasi. Heti alkuun huima luku. Kaikesta verkkoliikenteestä keskimäärin 70–80 prosenttia tulee orgaanisen haun kautta. Ja kun tätä peilaa sisältömarkkinointiin, voinee kiteyttää, että löydetyksi tuleminen on yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä. Jollet löydy desktopissa kahdelta ensimmäiseltä hakutulossivulta, tiput suurella todennäköisyydellä kokonaan pois potentiaalisten asiakkaidesi valinnoista. Mobiililaitteella kiinnostavan sisällön pitäisi tulla vastaan jo ensimmäiseltä hakutulossivulta, sillä käyttäjän kärsivällisyys harvoin riittää pidemmälle.

Orgaaninen haku tuo sivulle uusia, aktiivisesti tietoa hakevia kävijöitä, ja sen kautta syntyvät usein myös parhaat konversioprosentit. Hakukoneoptimointi tulisikin nähdä palvelun tai tuotteen markkinointina ja myyntityönä, jossa hutilointi ja laiminlyönti tulevat pitkän päälle kalliiksi.

Jotta sisältömarkkinointi onnistuu, sen on tavoitettava oikeat kohderyhmät ja puhuteltava heitä oikealla tavalla − tiedettävä, mikä heitä kiinnostaa. Joko olet tutustunut hakukonerobottiin?

1. Robotti haluaa palvella mahdollisimman hyvin

SEO-optimoinnin tavoitteena on luoda mahdollisimman tarkasti käyttäjän yksilöityyn tarpeeseen vastaavaa sisältöä. Käytännössä hakukonerobotti makustelee sisältöjä algoritmiensä avulla ja päättelee, kuinka hyvin ne vastaavat eri hakutermejä ja miten luotettavia ne ovat. Algoritmit ovat tietokoneprosesseja ja kaavoja, jotka muuntavat kysymykset vastauksiksi. Googlen algoritmit tutkivat sivuilla noin 200 eri signaalia, joiden avulla ne arvaavat mahdollisimman tarkasti, mitä käyttäjä etsii. Jos robotti ei löydä sivuilta sopivia signaaleja, se ei voi kunnolla luokitella sivua, eikä sisältö nouse esiin myöskään hakutuloksissa.

2. Robotti arvostaa laatua ja yksilöllisyyttä

Robotti tykkää hyvin jäsennellystä, yksilöllisestä, kieliopillisestikin laadukkaasta sisältökokonaisuudesta, joka vastaa aidosti käyttäjien tiedontarpeisiin. Oikeastaan robotti ei tässä kohtaa poikkea juurikaan ihmislukijasta, etenkin kun sen valikoivaa silmää miellyttävät erityisesti vaihtelevat sisältömuodot: tekstit, kuvat, grafiikka, videot, listat ja taulukot. Se etsii paitsi vastineita avainsanoille, myös pyrkii myös ymmärtämään, mitkä henkilöt, paikat ja asiat ovat käyttäjälle tärkeitä.

3. Laita ensin SEO-perusasiat kuntoon

Robotin huomion herättämiseksi on aina huolehdittava perusasioista (ja tässä vain muutama esimerkki). Ensinnäkin robotti on melko konservatiivinen: se arvostaa luotettavia, arvovaltaisia ja maineeltaan puhtoisia sivustoja. Url-osoitteen pitää sisältää keskeinen avainsana ja kuvailla sisältöä lyhyesti. Varsinaisen sisällön tulee vastata pääotsikkoa, ja tekstiä on oltava ainakin 300 sanan verran. Mitä pidempi, sen parempi, mutta tekstin väkisin venyttäminen laadun kustannuksella ei kannata.

4. Ole huolellinen avainsanojen ja linkkien kanssa

Harkitusti syötetyt, tutkitusti toimivat avainsanat otsikoissa, tekstin alussa ja kuvateksteissä saavat robotin jo nyökähtämään hyväksyvästi, kunhan niitä ei ole liikaa. Listat, taulukot, huolella nimetyt kuvat ja luotettavista lähteistä tulevat linkit saavat robotin jo tyytyväiseen virneeseen. Varo kuitenkin ylioptimoimasta, siitä paukahtaa rangaistuspisteitä! Samoin on toimimattomien linkkien kohdalla.

5. Käytä hyväksesi robottien trenditietoisuutta

Hakukonerobotit ovat hyvin trenditietoista sakkia. Ne diggailevat etenkin tuoreita sisältöjä, joiden aiheet ovat juuri sillä hetkellä nousussa verkkohaussa. Myös kuviin kannattaa panostaa: Tänä päivänä moni käyttäjä nimittäin hakee tietoa, tuotteita ja palveluita ensimmäiseksi juuri kuvahaun kautta, ja kuvia linkitetään runsaasti.

6. Pysy mukana nopeassa digikehityksessä

Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointi on systemaattista, huolellisuutta ja pitkää pinnaa vaativaa työtä. Ja jatkuvasti muutoksessa. Ehkä jo parin vuoden päästä hakukone osaa vastata puheen avulla monimutkaisempiin kysymyksiin, kuten ”milloin minun kannattaisi nostaa perunat maasta tänä syksynä” tai ”kannattaisiko meidän hankkia talopaketti X:ltä vai Y:ltä”. Viimeistään silloin yrityksen myyntipuhelin on vaarassa mykistyä lopullisesti, jos SEO-asiat eivät ole pulkassa.

 

Hyvän sisältökumppanin tunnistaakin tänä päivänä siitä, että yritys satsaa kansainvälisten digitrendien seuraamiseen ja osaa kertoa sinulle, mitä hakukoneoptimointi kulloisellakin hetkellä vaatii.

 

 

Anna Haikarainen