Media Café

Media Café on Otavamedian mediamyynnin blogi, joka kerää yhteen ajatuksiamme muun muassa sisältömarkkinoinnista, hakukoneroboteista, kohderyhmien kiinnostuksenkohteista sekä monikanavaisista mediaratkaisuista.

Elli_natiivi.jpg

Natiivimarkkinoija: Kysy, kuuntele ja uskalla kokeilla

28.03.2017

Vuosittainen Digital Innovators’ Summit keräsi digitoimijoiden kansainvälisen osaamisen maaliskuussa Berliiniin. Vaikka tulevaisuuden ansaintalogiikka tuntuu monella alalla olevan kysymysmerkki, yhdestä asiasta tapahtumassa oltiin yksimielisiä: siitä, millainen natiivimainonta toimii.

 

Berliinissä järjestettiin nyt 10. kerran digitaalisen julkaisemisen erikoisseminaari Digital Innovators’ Summit, jossa kahden päivän aikana puhui huikeat 77 asiantuntijaa.

 

Älä puhu omasta tuotteestasi, vaan kuuntele ja ota selvää, mitä ratkaisua ja palvelua kohderyhmäsi kussakin elämänvaiheessa kaipaa ja tarjoa se. Kysy kohderyhmältä, mitä he eivät vielä tiedä, ja tarjoa heille tämä tieto. Näin kiteytti maaliskuun puolivälissä kymmenennen kerran järjestetty kaksipäiväinen DIS 2017 natiivimarkkinoinnin tulevaisuuden.

 

Kuuntele asiakasta, unohda brändilähtöisyys

Toimivan nativiimainonnan kulmakivet ovat kohderyhmän kuunteleminen, heidän tarpeidensa tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen. Oikeanlaisen sisällön lisäksi myös konteksti ratkaisee, eli missä ja miten kuluttaja kohdataan. Hyvää natiivisisältöä kulutetaan siinä missä journalististakin, joskin natiivi saa pienenkin kauneusvirheen kohdalla herkemmin kritiikkiä. Siksi natiivisisältöjen laatutekijät on toteutettava erityisellä huolella, ja niiden toimivuutta on mitattava ja optimoitava jatkuvasti.

Mitä sitten ovat nämä natiivisisällön laatutekijät? Mitkä ovat rakennuspalikat, joiden avulla päästään hyviin ja kannattaviin kampanjatuloksiin? Seuraavat teemat yhdistivät eri maista, koulutustaustoista ja yrityksistä Berliiniin saapuneita asiantuntijapuhujia:

  • kuuntele kohderyhmääsi
  • ratkaise kohderyhmäsi tarpeet
  • valitse oikea konteksti, ajoitus ja kanava
  • luo oivaltavaa, mediaympäristön tasoa vastaavaa laadukasta sisältöä
  • huomioi moniaistillisuus (esim. teksti, ääni, kuva, kosketus, tuoksut)
  • palvelumuotoile
  • toimi kiinnostusvertikaaleissa
  • usko nopeaan tuotekehitykseen: mahdollisimman nopeasti protovaihe ulos, jonka jälkeen jatkuvan kehityksen kautta mahdolliseen onnistumiseen

 

Kokeile, korjaa, kokeile uudestaan

Seminaarin ainoa suomalaispuhuja, sarjayrittäjä ja kustantaja Ilkka O. Lavas kiteytti ajan hengen ja rohkean tekemisen yhdeksi nyrkkisäännöksi: Fail fast. Digimenestys ei synny kuukausipalavereissa vaan autonomisten digitiimien päättymättömissä kehitystarinoissa. Vain tekemällä voi oppia ja sama pätee myös natiivissa: rohkeutta pitää löytyä ideointivaiheen lisäksi myös kampanjan projektinhallinnassa. Jos kampanja jää jälkeen tavoitteista, radikaalejakin korjaavia toimenpiteitä on pystyttävä tekemään nopeasti, jopa tunneissa.

 

Kohdenna oikein, optimoi jatkuvasti

Kustannusalalla mallilukijoiden ja käyttöskenaarioiden luominen on pitkään ollut osa jokapäiväistä tekemistä. Yhtälailla ostajapersoonien ja ostopolkuajattelun tulisi olla olennainen osa jokaista digimarkkinoinnin strategiaa. Sillä kuinka muuten kuvittelemme valitsemamme parhaat mahdolliset taktiikat? Tosiasia on, että parhaitakin kampanjoita joudutaan todennäköisesti viilaamaan ja optimoimaan kampanjanhallinnan aikana. Valmista kun ei digiaikana tule – edes tekemällä. Ja hyvä niin, sillä elämme oppimisen aikaa.

 

Siis kysy, kuuntele ja kokeile. Ja tarpeen tullen, fail fast.

 

Elli Mäkilä
Liiketoimintapäällikkö
elli.makila@otava.fi
p. 045 326 3212

Elli Mäkilä