Media Café

Media Café on Otavamedian mediamyynnin blogi, joka kerää yhteen ajatuksiamme muun muassa sisältömarkkinoinnista, hakukoneroboteista, kohderyhmien kiinnostuksenkohteista sekä monikanavaisista mediaratkaisuista.

tomi_blogi_02.jpg

Mainostaja, vaadi mediakumppaniltasi enemmän

31.08.2017

Viimeaikaiset mediamainonnan määrän tilastot ovat näyttäneet mobiilimainonnan panostusten laskeneen Suomessa. Toimialalla tiedetään kuitenkin ihan yleisesti, että tilastot ovat väärässä. Vääristymää selittää ainakin se, että osa mediayhtiöistä raportoi crossmedia-kampanjat yhtenä kokonaisuutena, jolloin mobiilimainonnan osuus jää yksinkertaisesti piiloon.

 

Tosiasiassa mobiili valtaa yhä suurempaa roolia kuluttajien elämässä, emmekä voi jättää tätä huomiotta. Esimerkiksi Otavamedian medioiden sivustokäynneistä jo suurin osa tapahtuu mobiilipäätelaitteilla. Siksi kehitämme jatkuvasti sivustojamme ja mainosratkaisujamme vastaamaan paremmin kuluttajan tarpeita.

 

Mediatalojen lisäksi myös mainostajien on kyettävä reagoimaan markkinan muutoksiin ja trendeihin. Pohdittava, mitä se tarkoittaa omassa valitussa markkinointiviestinnän strategiassa. Hyvä esimerkki tästä on liikkuvan kuvan suosio: Videosisältöjen parissa vietetään mobiilissa moninkertaisia aikoja staattiseen sisältöön verrattuna. Jos minä olisin mainostaja, miettisin nyt kuumeisesti yhdessä mediakumppanieni kanssa, miten voisimme hyödyntää myös liikkuvaa kuvaa muun mainonnan rinnalla.

 

Jos minä olisin mainostaja, vaatisin mediakumppaniltani myös näkemyksiä siitä, miten kohderyhmäni kuluttavat heidän palveluitaan. Millaisia sisältöjä he kuluttavat? Mihin aikaan päivästä, minä viikonpäivinä? Miten he liikkuvat palveluiden sisällä eri päätelaitteilla? Kävijäseurantatietoa ja dataa on nykyään saatavilla valtavia määriä. Tietenkin mediataloilla itsellään on paras käsitys siitä, millaisia johtopäätöksiä heidän omista brändiympäristöistään kerätyn datan pohjalta kannattaa tehdä ja minkälaisiin toimenpiteisiin tämän valossa kannattaisi ryhtyä entistä vaikuttavampien markkinointiviestinnän ratkaisujen toteuttamiseksi.

 

 Jos olisin mainostaja, haastaisin mediakumppania esittämään rohkeitakin ratkaisuja yleisöjeni tavoittamiseksi. Tähän mediatalon edustaja epäilemättä tosin toteaisi, että rohkeutta tarvitaan myös mainostajilta: uskallusta luottaa mediatalon näkemyksiin ja kokeilla perinteisten mainosratkaisujen ohella sellaisiakin mainonnan muotoja ja tapoja, jotka eivät ole vielä yleisesti kaikkien käytössä.

 

Jokaiseen trendiin ei silti kannata rynnätä mukaan – ainoastaan niihin, jotka todistetusti toimivat omalle kohderyhmälle valitussa mediaympäristössä. Tämän saa selville esimerkiksi esitestaamalla mainosmuotoja, mainospaikkoja ja sisältöjä ennen kampanjan alkua. A/B-testaus näyttää kaunistelematta, mitkä sisällöt ja mainospaikat kampanjaan kannattaa valita. Esimerkiksi verkkopalvelun etusivu ei välttämättä ole mainostajalle se toimivin ratkaisu, kun kävijät saapuvat suoraan sisältösivuille vaikkapa sosiaalisesta mediasta.

 

Mainostajana pyytäisin mediataloa kertomaan näkemyksensä myös kampanjaan soveltuvista mittareista. Digimainonnassa tuijotetaan edelleen liikaa pelkkää klikkiprosenttia. CTR:n sijaan keskustelua tulisi ohjata laajemmin koko kampanjan mitattavuuteen sekä esimerkiksi brändinäkyvyyteen ja sivustolla vietettyyn aikaan – paljon puhuttua viewabilitya unohtamatta. Erityisesti mobiilissa, jonka käyttö on varsin hektistä, mainosta klikataan oikeastaan aika harvoin. Tämä ei tarkoita etteikö mainosta olisi nähty tai se ei olisi vaikuttanut, sen klikkaamiseen ei vain sillä hetkellä ole välttämättä aikaa.

 

Yhden pienen toiveen esitän teille mainostajillekin. Haluan nimittäin haastaa teitä avoimempaan yhteistyöhön. Avatkaa rohkeammin tavoitteitanne kampanjan osalta. Kertokaa, mitä tiedätte kohderyhmienne käyttäytymisestä. Näin mekin voimme tarjota teille innovatiivisempia ja vaikuttavampia ratkaisuja mainontaan.

 

Mikäli sinua kiinnostaa tietää enemmän siitä, miten suuri rooli vaikkapa Otavamedian mobiilisivuilla on kuluttajien keskuudessa, klikkaa alla olevaa kuvaa ja lataa koosteemme. Olemme paketoineet ja visualisoineet ison määrän dataa käyttöönne.

Mobiilikäyttö Otavamedian sivustoilla 2017

 

Mobiilimainonta mediamainonta data mittarit

Tomi Takanen

Johtaja, B2B-myynti