Media Café

Media Café on Otavamedian mediamyynnin blogi, joka kerää yhteen ajatuksiamme muun muassa sisältömarkkinoinnista, hakukoneroboteista, kohderyhmien kiinnostuksenkohteista sekä monikanavaisista mediaratkaisuista.

tomi_kiinnostus.jpg

Kuluttajan kiinnostus ei katso kanavaa

22.12.2016

Minä olen kiinnostunut hevosista ja raviurheilusta. Seuraan jatkuvasti aiheeseen liittyvää sisältöä – ja kaikkialta, mistä sitä on itselleni luontevilla tavoilla saatavilla. Luen esimerkiksi säännöllisesti ilmestyvää alan julkaisua, seuraan uutisointia, käyn tapahtumissa, katson livelähetyksiä televisiosta ja verkosta sekä lueskelen alan keskustelufoorumeita…

Kuluttajan kiinnostus ei nimittäin katso kanavaa. Vietämme aikaa itsellemme tärkeiden aihepiirien parissa itsellemme sopivilla hetkillä ja välineillä, kanavasta riippumatta.

Samasta syystä myös mainostajien on siirryttävä ajattelemaan tuotelähtöisyyden sijaan asiakaslähtöisesti. Itseään ei kannata lukita tiettyyn kanavaan tai formaattiin, jos tavoitteena on kohdata asiasta kiinnostunut ihminen.

Itseään ei kannata lukita tiettyyn kanavaan tai formaattiin, jos tavoitteena on kohdata asiasta kiinnostunut ihminen.

Otavamedialla olemme halunneet nostaa kiinnostuksen koko toimintamme ytimeksi. Se on ohjannut toimintaamme jo useita vuosia. Haluamme olla Suomen paras kiinnostusmedia.

Siksi tarjoamme asiakkaidemme käyttöön räätälöityjä mediakokonaisuuksia, joiden yleisöissä korostuvat tietynlaiset kiinnostuksenkohteet kanavariippumattomasti. Mainostaja-asiakkaamme tehtävänä on tietää, mitä halutaan kertoa ja kenelle. Meidän roolimme on tunnistaa oikeat kanavat ja paras ajankohta toivotun kohderyhmän tavoittamiselle. Tätä varten keräämme ja analysoimme dataa ja tuotamme jatkuvasti tuoretta tutkimustietoa medioittemme yleisöistä, heidän kiinnostuksestaan, valinnoistaan, arvoistaan ja asenteistaan sekä kulutustottumuksistaan ja suhtautumisesta mainontaan.

Uskomme, että ihmiset viihtyvät itseään kiinnostavien sisältöjen parissa ja palaavat niihin toistekin, jolloin mainontaa voidaan kohdentaa verkkokäyttäytymisen perusteella juuri oikeille kohderyhmille. Voimme tunnistaa vaikkapa sellaiset Kaksplussan kävijät, jotka ovat selailleet farmariautoja Nettiautossa, ja näin tiedämme, millaisia autoja juuri näille kuluttajille kannattaa mainostaa. Toinen hyvä esimerkki datan hyödyntämisestä on Nettiauto.com, jossa ylivoimaisesti suurin kuhina käydään sunnuntai-iltaisin ja alkuviikosta – aikana, joka ei tavallisesti ole mainostajien suosiossa. Datan avulla voimme ohjata mainostaja-asiakkaitamme tarttumaan heille parhaisiin hetkiin.

Tulevaisuudessa kaikkein tärkein tehtävämme on pystyä näyttämään asiakkaillemme, miten ainutlaatuisella datallamme voidaan rikastaa tietoa ja saavuttaa näin parempia tuloksia mainonnassa.

Muuttuvassa maailmassa markkinaa on myös herkeämättä kuunneltava korvat höröllään. Loppuvuodesta 2016 lanseerasimme NettiX-tuoteperheeseemme vuokraamisen markkinapaikan, Nettivuokraus.comin,  vastauksena maailmanlaajuisesti kasvavaan kiinnostukseen vuokrausbusineksen ympärillä.

Tärkein tehtävämme on pystyä näyttämään asiakkaillemme, miten ainutlaatuisella datallamme voidaan rikastaa tietoa ja saavuttaa parempia tuloksia mainonnassa.

Sekä kokemus, kerätty data että tutkimukset ovat osoittaneet, että olemme oikealla tiellä. Kiinnostunut ihminen huomaa mainonnan paremmin, viettää sen parissa enemmän aikaa ja myös toimii sen perusteella todennäköisemmin. Kiinnostunut ihminen on ostohalukas.

Tuoreimman Kansallisen mediatutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät yhden aikakauslehden numeron parissa keskimäärin 59 minuuttia, mutta Otavamedian lehdillä aika hipoo jopa sataa minuuttia. Verkkosivuillamme viihdytään toisiksi pisimpään Suomessa, keskimäärin 15* minuuttia. Sen ohi yltää ainoastaan Facebook.

Tästä on hyvä jatkaa.

 

* Lähde: Comscore 10/2016

Tomi Takanen

Mediamyyntijohtaja